Hebben studenten baat bij begeleiding door mentorverpleegkundigen?
Upload 10 februari 2020.
Auteurs
Autorisators
Nog geen autorisators.
Hanne is een 3e jaar bachelorstudent verpleegkundige en loopt vier weken stage op de afdeling orthopedie in ziekenhuis Scheldeboord. De begeleiding van studenten op deze afdeling gebeurt over het algemeen door ‘gewone’ verpleegkundigen. Dit houdt in dat de student per shift een andere verpleegkundige als begeleider kan hebben. Enkele van de verpleegkundigen op de afdeling zijn inmiddels mentorverpleegkundige en zorgen, naast de normale werkzaamheden, voor de ondersteuning van studenten. Deze verpleegkundigen worden zo veel mogelijk gekoppeld met de student tijdens de stage.
Met het oog op een eventuele uitbreiding van het team mentorverpleegkundigen vroegen wij ons af of studenten, zoals Hanne, tevreden zijn met de aangeboden klinische leeromgeving en begeleiding door mentorverpleegkundigen.
Niet ingevuld.
Search: Pubmed, Science direct, CINAHL, Google Scholar en ERIC. Tijdens het zoeken is gebruik gemaakt van de Booleaanse operatoren AND en OR. Er is ook gebruik gemaakt van de ‘sneeuwbalmethode’. Zoektermen: student nurse, nursing student, learning environment, mentor, mentorship. Resultaten: 3 cross-sectionele studies, 1 cross-sectioneel mixed method onderzoek
De studenten ervaarden in de studie van Papastavrou (2016) de klinische leeromgeving als “zeer goed” en scoorden de studententevredenheid gemiddeld met 4.1 voor alle dimensie van de CLES. Tevens bestaat een significant verband tussen de tussen de studenttevredenheid over de klinische leeromgeving en de relatie met de mentor (0.550, p < 0.001). De hoogste studenttevredenheid werd bereikt bij begeleiding door een persoonlijke mentor (4.11, p < 0.001). Papastavrou (2016) besluit dat mentorschap de meest beïnvloedende factor is in studententevredenheid. Uit het onderzoek van Dimitriadou, Papastavrou, Efstathiou, & Theodorou (2015) kwam naar voren dat 58,26% van de studenten de mentor de belangrijkste persoon vond om inzicht te krijgen in de praktijk. De studenten met een persoonlijke mentor scoorden de tevredenheid met een 4.26 (SD 1.03, p < 0.001). Tevens werd aangetoond dat de studenttevredenheid hoger wordt naar gelang de frequentie van de bijeenkomsten met de mentor toeneemt (F = 3.295, p = 0.01). De studie van Antohe, Riklikiene, Tichelaar, & Saarikoski (2016) toonde aan dat de relatie met de mentor significant gerelateerd is een de studenttevredenheid over klinische leeromgeving. De meest tevreden studenten hadden een persoonlijke mentor en scoorden gemiddeld 4.13 (SD 0.28, p < 0.001). De studenten in de studie van Sundler et. al (2014) waren positief over de klinische leeromgeving. Afhankelijk van hoe de relatie met de mentor was, waren en significante verschillen tussen de studenttevredenheid. Studenten met een persoonlijke mentor (gemiddeld 4.5, SD 0.7, p < 0.001) hadden positievere ervaringen over de relatie met de mentor dan studenten die geplaatst zijn op een patiëntenkamer en iedere shift een andere begeleider hadden (gemiddeld 3.9, SD 0.7, p < 0.001).
Gebaseerd op de resultaten van de vier artikels kan geconcludeerd worden dat de persoonlijke mentor een significant hogere studenttevredenheid geeft voor zowel de begeleiding als de ervaren klinische leeromgeving door de bachelor studenten verpleegkunde.
• Bachelor studenten verpleegkunde krijgen tijdens de klinische stageperiode een persoonlijke mentor.
• Om de klinische leeromgeving en begeleiding in kaart te brengen op de verpleegafdeling, kan de gevalideerde Nederlandse versie van de Clinical Learning Environment Satisfaction (CLES) schaal gehanteerd worden.
• Een competentieprofiel opmaken van de verpleegkundige mentor.
• Niveau van de aanbeveling volgens Joanna Briggs Institute (JBI) Grades of Recommendation: A.
Op de verpleegafdeling krijgt elke student een persoonlijke verpleegkundige mentor. Deze verpleegkundige mentor begeleidt en coacht de student gedurende de stageperiode.